27.UKKOJEN PERHEEN KOVAT KOETTELUMUKSET


"Sanoitko sä jotain äidistä?" Pena kurtisti kulmiaan ja nosti Niilon syliinsä.
"En tai...joo" Niilo tunnusti.
"Miten äiti pysy antamaan sulle tikkarin, jos se on Tampereella?" Pena tiedusteli.
"Minä lupasin etten kerro" Niilo sanoi.
"Saat vaikka ison pussin tikkareita jos kerrot" Pena koitti lahjontaa.
"Äiti on täällä jossain" Niilo sanoi sitten.
"Täällä Helsingissä? Oliko se äsken tässä?" Pena kysyi.
"Äsken oli" Niilo kertoi.
"Minne päin Serena meni? Kerro" Pena vaati.
"En muista" Niilo sanoi surullisena.
"Mä soitan nyt sun äidilles" Pena sanoi ja näpytteli Serenan numeron.
"No hei Pena" kuului väsynyttä huonosti esittävä ääni toisesta päästä.
"Serena, lopeta tää pelleilly!" Pena huudahti.
"Mitä sä tarkoitat? Tänkö takia sä herätit mut?" Serena sanoi yhä väsyneellä äänellä.
"Sä et mitään nuku, Niilo kerto että sä akka kävit äsken tässä leikkikentällä" Pena tuhahti.
Toisessa päässä oli hetken hiljaista.
"Niilo on tainut sekoittaa mut johonkin toiseen" Serena sanoi.
"Sä olit kuulemma vannottanut sitä olemaan kertomatta!" Pena huusi.
"Se taas johtuu siitä, että siellä leikkipuistossa liikkuu ties mitä pummeja ketkä yrittää tehdä jotain Niilolle. Mä olen Tampereella ja piste. Usko tai älä. Sä et löydä mua ikinä Helsingistä" Serena sanoi, ja löi luurin hämmentyneen Penan korvaan.
"Serena taitaa tosiaan olla Tampereella..." mietti Pena.

Serena istui hotellin suuressa ja leveässä sängyssä, ja piti kädessään appelsiinia.
"Pena Masula... Nauti viimeisistä onnenhetkistäsi. Kohta käy näin" Serena sanoi ja puristi appelsiinin rikki. Sitten hän hymyili.
"Mutta ensin mä aion rentoutua, ja sitten laittaa mun suunitelmat täytäntöön..." Serena ajatteli.

Emmi ja Kalle istuivat lentokoneessa ja katselivat maisemia.
"Mä en oo koskaan ennen lentänyt, ja kivaa tää on" Emmi hymyili.
"Ajattele että me ollaan pilvien yläpuolella. Menossa hakemaan Nikoa" Kalle sanoi hiljaa ja hymyili vaivalloisesti.
"Niinpä. Pian kaikki on taas hyvin, kun Mikkokin pääsee siihen leikkaukseen" Emmi sanoi.
"Muista että se voi mennä pieleen" Kalle muistutti.
"Älä maalaa piruja seinille" Emmi varoitti.
Kalle hymyili.
"En" hän lupasi ja silitti tyttönsä tukkaa.
Lentokone alkoi liikkua oudosti, ja Emmiä ja Kallea alkoi ottaa vatsasta.
"Isä, onhan tää ihan normaalii?" Emmi varmisti.
"Varmasti, mä oon kuullu et lentäessä voi tapahtuu tällästä" Kalle sanoi. Emmi nyökkäsi, mutta nyt lentokone alkoi kieppua todella oudosti.
"Matkustajat, valmistaudumme pakkolaskuun" kuului kuulutus. Emmi alkoi väristä.
"Et kai sä nyt saa paniikkikohtausta?" kauhistui Kalle. "Kyllä me selvitään..."
"Me kuollaan! Me kuollaan!" Emmi kirkui hysteerisenä.
"Rauhotu Emmi..." Kalle sanoi hiljaa. "Varmasti tää kääntyy vielä hyväks..."

Simo oli kävelyllä ja katseli ympärillleen. Hän oli tullut melko synkälle seudulle, johtuen ehkä synkistä ajatuksistaan.
Hän huomasi aavetalon maineen saaneen ränsistyneen suuren rakennuksen.
Kellarin sisällä Niko heitteli epätoivoisena viimeisillä voimillaan kaljapulloja kellarin oveen, mutta kukaan ei voinut kuulla sitä raskaan kellarinoven taakse.
Simo mietti Elisan ja Jackin suudelmaa, ja raivostui kun muisti miten kylmästi Elisa oli hä'net jättänyt. Hänen oli pakko purkaa raivoaan johonkin!
Simo huomasi lähellä olevan sorkkaraudan. Hän nappasi sen, ja iski sorkkaraudan kellarin oveen. Niko kuuli ääniä, mutta ei saanut omaa ääntänsä kuuluville. Kun sorkkarauta oli kerran iskeytynyt kellarin oveen, istahti Simo maahan kellarin vierelle. Raivon purkaminen ei ollut auttanut asiaa. Sitten Simo otti taskustaan sytkärin.
"Kunpa sä asuisit tässä talossa,Jack" Simo sanoi ja sytytti talon tuleen. Sitten hän vielä kerran iski sorkkaraudan kellarinoveen, joka hajosi. Hän ei huomannut heikkona makaavaa Nikoa, vaan lähti juoksemaan pois talon luota, josta Niko oli liian heikko poistumaan omin voimin.

May ja Jennifer tekivät yhdessä läksyjä.
"Hitto, tää on niin boring" Jennifer tuhahti.
"Parempi vaan että tehdään" May sanoi väsyneenä.
"Sä ootkin tollanen hikari jonka elämän suurin ilo on opettajan lellikkinä oleminen" Jennifer sanoi.
"Jaa" May tuhahti. Hän tiesi että Jennifer vain vitsaili omalla oudolla tavallaan, mutta ei nyt jaksanut sitä.
"Mikä sulla on? Koulussakin sä olit tänään aika outo" Jennifer kysyi.
"Mulla on ongelmia mun isäpuolen kanssa, kun se ei halua että mä ja Tom seurustellaan" May sanoi.
"Ja sä tottelet sitä? Mä en koskaan tottele Lailaa. En ees sano sitä äidiks" Jennifer kertoi.
"No en tottelekaan, mutta se vaivaa mua" May sanoi. "Tiiäksä muuten missä Niko on?" May vaihtoi puheenaihetta.
"Ei oo näkyny... Mä näin sen viimeks eilen" Jennifer sanoi.
"No mä kävin Mikon luona... Se kerto että se ei saa yhteyttä Kalleen ja Emmiin, jotka lähti heti aamusta lappiin etsimään Nikoa"
"En mä usko et se lapis ois" Jennifer sanoi.

Laila käveli ympäri ostamassaan liiketilassa, jonka seiniä maalattiin juuri.
"Sinä läskipää siellä! Laihduttamaan siitä, saat potkut!" Laila huusi yhdelle maalarille.
"Ja sinä jäätelötikku, painu hodareita hotkimaan!" hän jatkoi. Sitten hän istahti juuri sisään tuodulle tasolle, johon oli tarkoitus laittaa kassa. Laila katseli ympärilleen.
"Saanko tiedustella, mikä kaupan nimeksi tulee?" yksi maalareista kysyi.
"Mulle eivät sun kaltaisesi tavalliset ihmiset saa edes puhua. Potkut tuli, ulos" Laila sanoi.
"Mitenköhän toi aikoo pärjätä palvelualalla..." jupisi yksi maalareista toisille.
"Tää kauppa tulee olemaan vaan kulissi" sanoi Laila joka oli maalarin puheen aikana tullut hänen selkänsä taakse.
Maalari kavahti kauemmas.
"Tiedoksi vaan kaikille, kaupan nimi tulee olemaan Tenhomiinus" Laila ilmoitti ja katseli samalla maalareiden työtä arvostelevasti.
Samassa Tenho tuli sisään kaupan ovesta Samuelin kanssa.
"Hieno" Samuel sanoi.
"Joo, tosiaan" Tenho sanoi epäuskoisesti. Hänen oli vaikea käsittää, miten ihmisiä vihaava ihminen saattoi olla palvelualalla.
"Hienot housut. Sopiskohan ne mulle?" mietti Tenho ja otti yhdet pöydällä olevat housut.
"Tuskin mahtuisivat sun päälles" Laila sanoi ja asteli takahuoneeseen nokka pystyssä.

Niko räväytti silmänsä auki sairaalasängyssä.
"Olenko mä kuollut..." hän mietti hiljaa.
"Sä elät"
Niko katsoi ovella, ja näki siellä Elisan, jota oli moikannut pari kertaa rapussa.
"Mitä sä siinä teet?" Niko kysyi ehkä vähän liian töykeästi. Elisa tuli istumaan Nikon sängyn äärelle.
"Sulla on varmaan nyt aika epätodellinen olo" Elisa sanoi.
"Mä luulin kuolevani, totta kai on!" Niko huudahti.
"Mä en missään vaiheessa ole luullut kuolevani. Mutta mä olen vasta äskettäin ollut tässä samassa huoneessa keskenmenon takia" Elisa sanoi.
"Jaa.. Mutta mehän ei ees tunneta, miks sä oot mun luona?" Niko kysyi.
"Tavallaan me tunnetaankin" Elisa sanoi hiljaa. "Mä sain tietää vasta äsken, mun isältä"
"Mitä sä sait tietää?" Niko tiedusteli.
"Sä oot vielä liian heikkona, en mä voi kertoa sulle" Elisa vastusteli.
"Okei...Mut myöhemmin kyllä saat kertoa. Miten mä ees selviydyin hengissä?"
"Palomiehet löysi sut ajoissa... Mutta sun ruumissas on muutamia palovammoja" Elisa sanoi.
"Kerrotko sä nyt sen mitä sä olit sanomassa?" Niko pyysi. Elisa laski katseensa.
"Niko. Sun isälläs ja mun äidillä on ollut salasuhde"

Aada istui surullisena Valintatuvan kassan takana. Nyt koko liike oli hänen vastuullaan.
Siitä ei varmasti ennenpitkää hyvää seuraisi. Kun omistajia oli ollut kaksi, oli liikkeen tulevaisuus ollut turvattu.
"Jouduko mä myymään tän..." Aada sanoi hiljaa ja katseli ympärilleen tutuksi käyneessä kaupassa. Ovi kävi, ja sisään tuli Aadan kauan sitten kaapannut mies.
"Päivää" mies sanoi ja katsoi Aadaa hiljaisena.
"Moi" Aada sanoi, sillä hän ei tiennyt kuka kaappaaja oli ollut.
"Onko tämän näköinen nainen käynyt tääll?" mies kysyi ja näytti Irmelin kuvaa.
"Ei lähiaikoina" Aada sanoi. Mies nyökkäsi ja lähti. Sisään tuli Laila.
"Päivää" Aada sanoi kohteliaasti. Laila vain tuhahti. Aada meni liimailemaan seinille "Tila myynnissä" lappuja. Laila huomasi yhden.
"Aiotko sä myydä tän?" Laila kysyi.
"Aion. Mulla ei oo enää varaa pitää tätä" Aada sanoi.
"Jaahas. Hyvä, sun kaltaisesta heitukasta ei olekkaan kaupan pitäjäksi"
"Sustako sitten on?" Aada kysyi.
"Mä perustan vaatekaupan. Mutta se on vain rikkaiden vaatekauppa, joten sä saat hommatta minihameesi jostain muualta" Laila sanoi ja otti pari hiivaa.
"Jaahas" Aada sanoi ja koitti pysyä rauhallisena.
"Tai en mä sittenkään osta näitä täältä. Muutehan mä auttaisin tätä liikettä. Ja mun puolesta Valintatupa saa vajota hautaansa" Laila sanoi ja heitti hiivat seinään. Sitten hän asteli ulos.

Anne tuli töistä, ja huomasi Sofian pitävän kädessään kirjekuorta.
"Moi. Saitko sä kirjeen?" Anne kysyi.
"Me kaikki saatiin." Sofia sanoi ja ojensi Annelle hänen kirjeensä.
"Näähän on kirjoitettu samalla käsialalla" Anne sanoi.
"Etkö sä huomaa tässä käsialassa jotain tuttua? Mä oon varmasti joskus nähny samanlaista" Sofia sanoi.
"Jollakin tutulla saattaa olla melkein samanlainen" Anne sanoi ja avasi kirjeensä. Kirjeen sisältä tuli liput oopperaan.
"Liput oopperaan koko meidän perheelle..." Anne sanoi hiljaa. "Joku taitaa pitää meistä. Mulle tulee teidän isä mieleen... Sekin oli yhtä huomaavainen kun tää salainen ihailija."
"Joo, mut tää ei voi olla isä koska sehän ei ees tiedä että me asutaan täällä Helsingissä" Sofia sanoi.
"Ei niin... Mitä sun kuores on?" Anne kysyi. Sofia avasi omansa, ja sieltä tuli kirja minkä hän oli aina halunnut.
"Mistä tää henkilö tietää että mä tykkään tästä kirjasarjasta?" Sofia ihmetteli äimänkäkenä.
"Ihmeen paljon joku tuhlaa meihin..." Anne sanoi hiljaisena.
"Ehkä tää henkilö on siellä oopperassa?" Sofia ehdotti.
"Ehkä. Sitten se nähdään" Anne sanoi.

Osa tuli aika nopsaan, mikä on ihme kun huomaa kokeiden määrät, mitkä mulla on tulossa Osassa paljastui aika paljon kaikkea, ja tapahtuikin paljon, ainakin toivon mukaan.
JATKUU ENSI OSASSA

 

28. JUONITTELIJA JA TUHOPOLTTAJA

Serena asteli sateenvarjon kanssa Hattarakadun lähettyvillä. Kun hän näki Penan tulevan ovesta, piiloutui hän tarkemmin sateenvarjon alle, ja tarkkaili sieltä Penaa. Pena käveli Serenan ohi mennessään roskikselle, mutta ei nähnyt sateenvarjon alla piilottelevan Serenan kasvoja. Serena sen sijaan hymyili nähdessään Penan, ja kun mies meni sisään rakennukseen, sulki Serena sateenvarjon ja hymyili. Pian hänen kännykkänsä soi, ja Serena vastasi.
"Pena täällä" Pena sanoi.
"No hei Penaliini" Serena lirkutti.
"Serena, mä olen pahoillani kun väitin sua vaanivan mua Helsingissä. Mä uskon että sä olet Tampereella" Pena pahoitteli.
"Ei kai epäilyksille mitään voi. Mä olen juuri menossa suihkuun, saat anteeksi" Serena sanoi ja sulki puhelun.
Sitten Serena katseli pahaenteisesti Masuloiden parveketta ja ikkunaa kohti.
"Nauti elämästi vielä kun voit,Pena Masula." Serena sanoi hiljaa ja käveli sitten pois.

Seuraavana aamuna joku soitti Smithien ovikelloa. Avaamaan tuli Johny. Ovella oli Serena.
"Johny Smith" Serena hymyili.
"Serena Masula!" Johny sanoi ilahtuneena.
"Pitkästä aikaa" Serena hymyili. Johny ohjasi hänet sisään.
"Kuinka sä olet Helsinkiin eksynyt?" Johny kysyi.
"Mulla on täällä asioita hoidettavana. Täällä Hattarakadulla" Serena hymyili.
"Ilahduitko sä kun kuulit mun asuvan täällä?" Johny kysyi.
"Todellakin. Mutta mitä sä näin isossa kämpässä teet, yksin asuva mies. Tai siis korkeintaanhan sä asut Tomin kanssa?" Serena tiedusteli.
"Krhm,oikeastaan mä olen mennyt naimisiin yhden naisen kanssa ja sen tytärkin asuu täällä" Johny sanoi.
"Sä se sentään meet eteenpäin elämässäs. Pena ja mä ei olla edes väleissä nykyään" Serena hymähti.
"Serena. Vaikka mä olen naimisissa oleva mies nykyään, voin mä silti yhä sanoa että sä olet upea nainen ja jos Pena ei huomaa sitä on se sokea" Johny sanoi.
"Johny... Säkin oot upea. Nykyäänkin..." Serena hymyili.
"Mä olen nyt ainoastaan kotona. Voidaan vaikka keskustella vanhoista,hyvistä ajoista" Johny hymyili.
"Sitä varten mä tulin" Serena hymyili.

Pena asetti "Suljettuna" kyltin Limen ovelle.
"Pian sä olet kahvila Afrodite..." Pena kuiskasi.

Niko makasi sängyssä, kun Elisa tuli sisään.
"Onks Kallesta ja Emmistä mitään uusia tietoja?" Niko kysyi heti.
"Ei sitä konetta oo löytyny" Elisa sanoi ja istui Nikon sängyn vierelle.
"Mä en kestä jos mun isäkin kuolee... Ja Emmi..." Niko tuskaili.
"Toivotaan parasta. Vaikka meidän kokemuksien jälkeen se on vaikeaa" Elisa sanoi.
"Nyt mä haluaisin olla rauhassa" Niko sanoi Elisalle ehkä vähän liiankin töykeästi. Elisa nyökkäsi. Sitten hän nousi ylös ja lähti sairaalan käytävään, jossa häntä vastaan tuli Jack.
"Jack? Mitä sä täällä teet?" Elisa kysyi hämmästyneenä.
"Mä tulin katsomaan miten Linda voi. Linda Maikkila siis" Jack sanoi.
"Ai..." Elisa nyökkäsi.
"Ja sua tietenkin myös..." Jack sanoi ja meni lähemmäs Elisaa.
"Mä en enää ole sairaalassa" Elisa sanoi ja kavahti hieman taaemmas Jackista.
"Tulisitko sä mun luo täksi yöksi?" Jack kysyi.
"Jack. Mä en halua olla sun kanssas. Vaan ystävänä siis" Elisa sanoi jasteli Jackin ohi. Mies jäi katselemaan Elisan perään.
"Kyllä mä sut vielä Elisa hurmaan..." Jack sanoi hiljaa.
Sitten Jack lähti ulos sairaalan ulko-ovista.

Anne istui nojatuolilla ja kutoi villasukkia. Joonas istui hänen vierellään.
"Sä olet hermostunut, etkö niin?"
"Miks sä niin luulet?" Anne kysyi.
"Sä kudot aina kun sä olet hermostunut" Joonas naurahti.
"No tänään on se ooppera" Anne tunnusti.
"Aiotko sä mennä sinne? Sä voit olla vaarassa." Joonas varoitti.
"Kyllä mä tiedän mitä mä teen" Anne vakuutti.
"Miten vaan" Joonas sanoi ja nousi ylös. Sitten hän lähti ulos asunnosta rappuun.
Rapussa häntä vastaan tuli May Smith, jonka kanssa poika oli samalla luokalla ja moikkausasteella.
"Terve" Joonas sanoi ja hymyili pienesti.
"Moi" May sanoi ja työnsi avaimensa lukkoon. Se oli Goottisten lukko, eli May oli erehtynyt ajatuksissaan ovesta. Ovesta tuli ulos Laila.
"Mitäs sinä lepakko yrität? Murtautua sisään vai? Suosittelisin käyttämään tiirikkaa, vaikka sun älylläs se tuskin onnistuis" Laila tuhahti ja käveli nokka pystyssä Mayn ohi.
"Toi ei oo mikään maailman värikkäin persoona" May sanoi.
"Huomaan. Miks se sua lepakoks sano?" Joonas ihmetteli.
"En mä tietenkään oo naisiin suuntautunut. Se on pitkä juttu, mutta jos sä tarjoat mulle kahvit jossain kivassa paikassa niin mä kerron koko jutun. On ollut vähän rankka päivä" May sanoi.
"Miten vaan. Limessä ehkä?" Joonas ehdotti.
"Se on suljettu väli-aikasesti, joku uudistus kai. Mut täs lähel on yks toinen kuppila, mennään sinne"

Jyrki oli menossa tilittämään hajonnutta elämäntilanettaan puoliystävälleen Johnylle, mutta kun hän soitti ovikelloa tuli Serena avaamaan.
"Onks Johny kotona?" Jyrki kysyi.
"On. Heippa silti" Serena sanoi ja koitti sulkea ovea, mutta Johny tuli paikalle.
"Moi Jyrki! Tää tässä on Serena, ja tää tässä on Jyrki Kortesluoma" Johny esitteli.
"Mistäs te tunnette?" tiedusteli Jyrki koittaen salata uteliaisuutensa. Johny oli 31 vuotias, ja Serena parikymppinen.
"Serena on mun entinen tyttö-ystävä, vaikka meillä olikin seurusteluaikoina paljon ikä-eroo. Tom oli jo syntynyt silloin" Johny naurahti.
"Mä tuun sitten vissiin joskus myöhemmin..." Jyrki huokaisi.
"Tuu vaan nyt"- Johny sanoi.
"Et kai sä vaan aio rikkoa parisuhdettas Julyyn?" Jyrki kysyi yhtäkkiä.
"En, mehän vaan jutellaan Serenan kanssa" Johny sanoi.
"Sori... Mari ja mä ollaan erottu, ja mä oon nyt yli-herkkä" Jyrki sanoi. Serena katseli Jyrkiä kiinnostuneena.
"Voi sua raasua... Varmaan ihan kamala olo..." Serena sanoi ja kosketti Jyrkin otsaa.
"Mari pelas meidän asunnon" Jyrki huokaisi.
"Kamalaa. Se oli varmaan hirveä järkytys" Serena sanoi ja näytteli surullista.
"Arvaa vaan" Jyrki sanoi.
"Mä käyn keittiössä" Serena sanoi. Hän meni keittiöön, ja hymyili sitten voitonriemuisena. Sitten hän otti Smithien keittiöveitsen, ja laittoi sen laukkuunsa.
"Sulle on vielä käyttöä..." hän kuiskasi ja vilkaisi Jyrkin suuntaan.

May ja Joonas istuivat kahvilassa ja joivat kahvia.
"Tää Laila siis haukku sut lepakoks ja alko vaanimaan sua koska sä olit sen tyttären kaveri?" Joonas toisti hämmentyneenä.
"Joo, sen mielestä tytöt saa varmaan olla vaan poikien kavereita" May sanoi ja joi kahviaan.
"Törkee ihminen" Joonas sanoi. "Miten sä oot kestäny sen haukut?"
"Mä oon antanu mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" May hymyili.
"No hyvä. Se on se sama nainen, joka tönäs Sofiaa. Siis mun siskoa, joka on muutenkin aika herkkä" Joonas sanoi.
"Laila on tän talon vihatuin ihminen, ja se nauttii siitä" May sanoi ja laittoi tyhjän kahvikupin syrjään.
"Oli tosi kiva jutella sun kaa" Joonas hymyili.
"Säkin vaikutat tosi fiksulta" May vastasi ja nousi ylös. Silloin Tom tuli sisään. Poika oli nähnyt Mayn ja Joonaksen kahvilan lasioven läpi.
"May-rakas" Tom sanoi ja suuteli Mayta. Sitten hän katsoi miten Joonas reagoi. Poika vain otti takkinsa.
"Ai te seurustelette" hän sitten totesi.
"Eiks May kertonu?" Tom ihmetteli.
"Kiitti vielä. Mä meen nyt" May hymyili ja lähti Tomin kanssa ulos kahvilasta.

Mari istui lähibaarissa ryyppämässä.
"Tuo taas tällänen!" Mari huikkasi aivan humalassa tarjoilijalle.
"Sä olet juonut jo tarpeeksi, ja sulle tarjoillaan tänään enää vettä" tarjoilija huikkasi takaisin.
"Äläs sää kyyppari ala mulle ryppyilemään! Mä teen kohta valituksen!" Mari kirkui.
"Aivan vapaasti. Sulla on nyt porttikielto" tarjoilija sanoi kevyesti ja käveli takahuoneeseen.
Mari laittoi kädet puuskaan ja asteli ulos baarista. Pihalla Milla odotteli häntä.
"Äiti, sä oot aivan humalassa. Meillä on nyt ongelmia mutta sun täytyy kestää" Milla sanoi.
"Tyttö-kulta, ton ikäisenä sä et voi ymmärtää että viina se on viisasten juoma!" Mari tokaisi ja purskahti sitten nauruun omasta mielestään loistavalle heitolleen.
"Sä tuhoat hiljalleen koko elämäs." Milla varoitti.
"Tuhoan niin joo" Mari purskahti nauruun. "Mä nautin elämästä, tosissani!"
"Viinanjuonti ja humalassa jatkuvasti oleminen ei oo mitään elämää!" Milla huusi.
"Milla-kulta, äiti ei nyt jaksa kuunella keskenkasvuisen kakaran elämänohjeita. Äiti tietää paremmin!" Mari huusi takaisin.
"Mä en enää tunne sua. Eikä tunne Jyrkikään. Vernasta nyt puhumattakaan, isä on niin rikki ettei se pysty hoitamaan sitä. Tää kaikki on sun syytäs!" Milla kirkui.
"Ainahan kaikki on mun syytä!" Mari kirkaisi. "Kaikki!"
"Ei olis ellet sä itte pilais asioitas ja elämääs!" huusi Milla.

Simo asteli synkässä metsässä sytkäri kädessään. Hän oli tullut suuren puutalon luokse. Tämä oli kolmas talo, minkä hän aikoi polttaa. Simo sytytti sytkärin, ja sen avulla myös talon palamaan.
"Pala h*lvetin liekeissä" Simo sanoi hiljaa. Sitten hän asteli pois paikalta sytkärin kanssa.
JATKUU ENSI OSASSA

29.RAKASTAA,EI RAKASTAA

Tom ja May kävelivät kohti Hattarakatua.
"May. Mikä toi juttu oli?" Tom kysyi ja pysähtyi.
"Mä vaan tutustuin uuteen naapuriin!" May tiuskaisi.
"Okei. Kyllä mä uskon sua" Tom sanoi ja suuteli Mayta nopeasti suulle. Mutta ei aivan yhtä hellästi kuin ennen...


Linda makasi rauhallisena sairaalavuotella, kun hoitaja tuli sisään.
"Mites täällä jaksellaan?" hoitaja kysyi ja hymyili.
"Vieläkin todella epätodellinen olo" Linda sanoi.
"Jaksaitsitko sä ottaa kuitenkin vieraan vastaan?" hoitaja kysyi.
"Joo" Linda nyökkäsi. Hän uskoi vieraan olevan sairaalassa usein käyvä Jack.
Sisään tuli kuitenkin poliisi, ja hoitaja lähti.
"Linda Maikkila. Mulla on ikäviä uutisia" poliisi sanoi ja istui Lindan vierelle.
"Koskeeko ne Irmeliä?" Linda kysyi.
"Puhutko sä nyt Yvonnesta?" poliisi kysyi. Linda laski katseensa.
"Te kytät siis saitte sen selville" Linda sanoi.
"Saatiin. Ja myös sun osuutes asioihin"
"Millon tää tapahtu?" Linda kysyi ja katsoi poliisia.
"Pari viikkoa sitten, mutta me haluttiin antaa sun levätä ensin. Nyt sä oot tarpeeks voimissas lähtemään kamarille" poliisi sanoi.
"Kyllä olen" Linda sanoi ja ojensi kätensä. Polisi laittoi hänelle kahleet.
"Saat lähteä noissa vaatteissa" poliisi sanoi ja auttoi Lindan ylös.
"Kyllä" Linda sanoi ja vilkaisi poliisia hiljaisena.

Olivia oli uudistuneen Afroditen ovella, ja koputti siihen. Pena tuli avaamaan, ja Olivia huomasi että sisällä oli remontti meneillään.
"Tää on suljettu, täst tulee saluunan tapanen paikka" Pena selitti ja oli jo sulkemassa ovea, kun Olivia laittoi jalkansa sen väliin.
"Mua kiinnostais työpaikka" Olivia sanoi.
"Ootko sä tosissas? Sähän ite erosit" Pena varmisti.
"Mulla ei oo muutakaan vaihtoehtoo. Ja tää oli ja ehkä on kiva työpaikka" Olivia hymyili.
"No mä en oo palkannu ketään sun tilalles, että kyllä sulle hommia järjestyy" Pena sanoi.
"Kiitos" Olivia hymyili.
Pena taputti häntä selkään, ja sitten painoi suudelman hänen huulilleen.
"Ei sun kuitenkaan säälisuukkoja tarvitse antaa" Olivia sanoi ja otti Penaa kädestä.
"Mä tein sen täydestä sydämmestäni" Pena vakuutti ja suuteli Oliviaa uudestaan,pitkään. He eivät nähneet hieman kauempana päivänvarjon alla piileskelevää Serenaa, joka tuijotti Penaa ja Oliviaa.
"Uus nainen sulla jo nyt. Vai niin..." Serena sanoi hiljaa.


Olivia oli avaamassa avaimilla rapun ovea, kun hän kuuli askeliaan takaataan. Olivia kääntyi, ja näki Serenan joka katsoi häntä silmiin.
"Moi" Olivia sanoi mietittyään hetken mitä voisi sanoa itseään tuijottavalle ihmiselle. "Kukas sä olet?"
"Elena Vuorensuu" Serena valehteli hetken mietittyään valenimeä.
"Moi. Oliko sulla jotain asiaa mulle?" Olivia kysyi.
"Oli kyllä. Kaupungilla kulkiessa mä satuin näkemään sut ja Pena Masulan suutelemassa" Serena sanoi.
"Joo, mitä siitä? Ja mistä sä tiedät Penan nimen?" Olivia kysyi.
"Pena ja mä ollaan seurusteltu teini-iässä" Serena päästi jälleen valheen suustaan.
"Ootko sä jotenkin mustasukkanen?" Olivia hämmästyi.
"Mä vaan varoitan sua" Serena aloitti uuden valheen. "Pena nimittäin jätti mut kylmästi kun löysi paremman. Ja vaan koska se uus oli mua parempi" valhe jatkui.
"Mä en tiedä, uskonko mä sua. Ja menneethän on menneitä" Olivia sanoi.
"Usko tai älä. Mutta Pena myös hakkas mua kun me seurusteltiin" Serena sanoi ja repesi hirvittävään tekoitkuun. Silloin hän kuuli askelia, ja nosti nopeasti kättään hyvästiksi, ja pakeni hissiin. Juuri ajoissa, sillä hissin oven sulkeuduttua Pena saapui rappuun.
"Moi Olivia" Pena hymyili.
"Lopeta toi esittäminen liero. Sä aiot kuitenkin pian jättää mut niinkun Elenankin! Turha esittää, se kerto kaiken..." Olivia tuhahti ja meni asuntoonsa ovet paukkuen.
Serena oli pilannut Olivian ja Penan alkavan suhteen.


July teki ruokaa, kun May ja Tom tulivat sisään.
"Tulitte sopivasti, ihan kohta on ruoka" July sanoi.
"Tuoksuupa hyvälle" May sanoi ja pakeni kiireesti huoneeseensa. Tom istui huokaisten pöytään.
"Onks sulla ja Maylla jotain riitaa?" July kysyi sekoittaessaan jauhelihakastiketta puukauhalla.
"Tavallaan. Maylla ja sillä Joonaksella on jotain juttua" Tom huokaisi.
"Kuinka sä niin luulet? May ei ikinä pettäis sua" July sanoi ja katsahti Tomiin sekoittaen samalla kastiketta.
"Mä näin ne kahvilla" Tom kertoi.
"Ja sekö on syy epäillä Mayta?" July kysyi.
"Miks ei ois? Se ei ollu ilmoittanu mulle mitään?" Tom sanoi.
"Tom,ensinnäkin Mayn ei tarvitse raportoida kaikka sulle. Toiseksi se Joonas muutti tänne vasta, ja saattaa tarvita apua suureen kaupunkiin tutustumisessa"
"No niin...kai" huokaisi Tom.
"Maylla saa olla myös muita poikakavereita" hymyili July.
"Onks se ruoka kohta valmista?" Tom kysyi.
"On" hymyili July. "Mä kehottaisin sua pyytämänä Maylta anteeksi ja hakemaan sen syömään" July hymyili.
"Se ei tiedä et mä epäilen sitä" Tom sanoi ja meni hakemaan Mayta.

Elisa soitti Masuloiden ovikelloa, ja Erkki tuli avaamaan.
"Moi Elisa" Erkki hymyili.
"No moi" Elisa sanoi.
"Kuinka sä voit kaiken tän tapahtuneen jälkeen?"
"Olosuhteisiin nähden ihan hyvin. Mut onks Pena koton?" Elisa kysyi.
"Nyt oon" kuului masentuntut ääni.
"Moi Pena. Mitä nyt?" Elisa ihmetteli ja kääntyi.
"Joku juonii mun selän takana" Pena huokaisi.
"Ai.. Mut sä sanoit sillon kun kävit mun luona, et te etitte alivuokralaista? Mulla ois rahaa, enkä mä voi mennä Tikkojen luokse enkä halua" Elisa sanoi.
"Totta kai" Pena sanoi. "Mut Erkki voi hoitaa sen asian sun kanssas, mä leikitän Niiloo vähän aikaa"
Elisa nyökkäsi.
"No mun puolesta sä oot tervetullut" Erkki hymyili.
"Kiitos" Elisa sanoi ja hymyili takaisin. "Mä käyn hakemassa mun kamppeita Tikoilta. Jutellaanko vuokrasta vähän myöhemmin?"
"Joo" Erkki sanoi. Elisa lähti kohti Tikkojen ovea.
"Onnea" Erkki huikkasi ja sulki Masuloiden oven.

Laila laittoi talvitakkeja Tenhomiinuksessa naulakkoihin, kun Tenho tuli sisään.
"Laila" Tenho sanoi.
"Läski" Laila vastasi.
"Musta ei oo kivaa että me koko ajan riidellään" Tenho sanoi.
"Sulta ei olla kysytty mitään" Laila naurahti.
"Kyllä mullakin on oikeus puhua tän perheen asioista" Tenho huudahti.
"Aivan vapaasti, mutta kukaan ei kuuntele sua. Eli sä puhut vain itsellesi" Laila naurahti.
"Sä se osaat olla varsin lapsellinen. Kortesluomien vauva Vernakin on aikuisempi kuin sä!" Tenho huusi.
"Sillä vauvalla onkin jotain ongelmia. Samoin kuin koko perhellä. Onneksi Jennifer ei ole missään tekemisissä niiden kanssa"
"Sä aina arvostelet muita ihmisiä" Tenho sanoi.
"Eihän niitä edes ihmisiksi voi sanoa" Laila tuhahti.
"Sua ei voi sanoa ihmiseks" Tenho sanoi hiljaa ja nyrpisti nenäänsä.
"Ei voikkaan, mähän olenkin melkein kuin jumalatar,hepskukkuu!" Laila sanoi ja naurahti.
"Mulle tulee mieleen pikemminkin tulta syöksevä hirveä peto" Tenho sanoi ja lähti ovet paukkuen pois.
"Ja mulle tulee susta mieleen teurastettu hanhi..." Laila sanoi hiljaa.

Elisa tuli Tikkojen ovesta laukkujen kanssa, kun Jack tuli paikalle.
"Elisa! Viimein mä löysin sut" Jack sanoi.
"Ootko sä etsinyt mua?" Elisa kysyi yllättyneenä.
"Joo, mä halusin antaa sulle yhden jutun"
"No?" Elisa hymyili. Jack ojensi taulun, johon hän oli maalannut kauniin Elisa-merenneidon. Erittäin innokkaasti Jack odotti mitä Elisa tuumaisi siitä, että hän oli taulussa merenneitona.
"Kaunis taulu. Ketä se esittää?" Elisa kysyi. Jack olisi voinut pökertyä siihen paikkaan.
"No se esittää mun ensirakkautta..." Jack sanoi ja meni lähemmäs Elisaa.
"Kuka se on? Joku tästä rapusta?" Elisa mietti. Jack hillitsi taas pökertymisen.
"Joo, tästä kerroksesta..." hymyili Jack.
"Olivia tai Aada" Elisa arvasi.
"Etkö sä nyt tajua. Se oot sä" Jack sanoi ja halasi Elisaa. Elisa ei vastustellut, muttei myöskään halannut takaisin. Lopulta hän irrotautui Elisasta.
"Olinpa tyhmä, kun en heti tajunnut" Elisa hymyili ja meni Masuloiden ovelle.
"Ootko sä lämmenyt mulle?" Jack kysyi.
"Mä erosin just Simosta, ja sain keskenmenon. Ei ainakaan vielä. Ehkä sitten tulevaisuudessa" Elisa sanoi.
"Mä oon valmis odottamaan vaikka satoja valovuosia" Jack sanoi.
"Et kai sentään" Elisa naurahti.
"Aivan varmasti" Jack nyökkäsi ja lähti pois rapusta.

Anne käveli kohti oopperataloa. Vaikka muutkin oli kutsuttu, meni hän vain itse. Hän oli selittänyt lapsilleen, että tahtoi kohdata tulevan ensin yksin, koska se tuleva saattoi olla vaaraksi lapsille.
Anne pääsi pian oopperatalolle, ja meni sisään. Hän katseli ympärilleen, mutta ei ainakaan heti nähnyt ketään tutun näköistä. Liput lähettänyt oli kai sitten joku Nurmisten perheelle tuntematon.
Anne odotti varttitunnin oikealla paikalla, ja pian hän kuuli askelia takaansa. Anne nousi ylös, ja valmistautui näkemään salaisen ihailijansa. Laskettuaan yhdestä kymmeneen rauhallisesti hengittäen, kääntyi Anne ja katsoi silmiin kirjeen lähettäjää. Hän romahti totaalisesti näkemästään. Anne laittoi käden rinnaleen, ja istui alas.
"Sinä!" hän parkaisi.
JATKUU ENSI OSASSA

 

30.SERENAN KERTOMUS

Anne katsoi silmiin paikalle ilmestynyttä miestä.
"Kari!" Anne henkäisi.
"Noinko paljon sä halusit mut nähdä, että melkein pyörryit onnesta?" Sami kysyi.
"En! Meillä on uusi elämä, ilman sua" Anne sanoi.
"Ilman mua?" Sami kysyi.
"Niin. Meidän onnellinen aika on aluillaan, enkä mä anna sun pilata sitä" Anne parkaisi.
"Mäkin kuulun perheeseen...Anne..." Sami kuiskasi ja koitti suudella naista.
"Senkin inha väkivaltainen sika!" Anne kirkaisi. Kaikkien katseet kääntyivät Anneen ja Samiin
"Mä olen muuttunut mies!" Sami väitti.
"Sä et ole muuttunut pätkääkään. Yhä sama ällöttävä idiotti kuin ennenkin" Anne mulkaisi Samia.
"Sä et voi tietää. Me ollaan oltu erossa..." Sami sanoi hiljaa.
"Ja se on tehnyt hyvää" Anne rauhoittui.
"Mutta nyt me voidaan jatkaa" Sami kuiskasi.
"Ei voida. Sä et saa tavata lapsia, koska sä hakkasit niitä. Ja nyt mä haluan sanoa hyvästit Sami. Mä en edes kerro lapsille, että mä tapasin sut" Anne sanoi.
"Niillä on oikeus tietää!" Sami huudahti. "Ja myös tavata mua"
"Lapsille on nimenomaan tärkeintä että ne EI tapaa sua" Anne tuhahti.
"S**tanan akka!" Sami huudahti.
"Siinäs näät. Sä et oo muuttunu" Anne tuhahti ja asteli pois.

Pena oli kutsunut Olivian luokseen selvittääkseen asiat. Olivia ja hän istuivat olohuoneen sohvalla.
"Joku siis väitti että mä oon pahoinpidelly sitä? Minkä niminen henkilö?" Pena kysyi.
"Elena, sukunimi ei nyt tuu mieleen... Mut kuulemma teini-aikoina olit tehnyt sille jotain" Olivia sanoi.
"Mä en ees tunne ketään Elenaa" Pena sanoi.
"Ai et vai? Miks sulla sitten on sen kuva?" Olivia tuhahti.
"Missä? Ei varmana oo" Pena sanoi.
"Toi nainen joka on tossa pikkukuvassa tolla pöydällä" Olivia sanoi ja osoitti Penan taakse. Pena kääntyi, ja näki kuvan Serenasta.
"Voi h*lvetti" Pena kirosi.
"Niinpä. Kiinni jäit." Olivia sanoi.
"Toi ei oo Elena, vaan mun ex-vaimo Serena Masula, joka ilmesesti vaanii mua täällä kaupungissa, ja koittaa pilata mun suhteet" Pena sanoi.
"Tuskin, sä valehtelet" Olivia sanoi.
"Erkki, eiks niin et toi kuvan nainen on Serena?" Pena huikkasi Erkille joka oli tullut huoneestaan hakemaan vettä.
"Joo, onhan se" Erkki nyökkäsi.
"Sori et mä epäilin sua" Olivia sanoi häpeävän näköisenä.
"Ei se mitään. Tuut sä mun mukaan, niin etitään Serena?" Pena kysyi. Olivia mietti hetken, ja nyökkäsi.

Anne tuli ovet paukkuen kotiin, ja Sofia häntä vastaan.
"No kuka se oli?" Sofia kysyi heti.
"Ei siellä ketään ollut. Jokin huijaus kai" Anne valehteli.
"Aika kallis sellainen. Tuskin kukaan turhaan meihin tuhlais tällästä summaa" Sofia sanoi.
"Ehkä se joku sitten ei vaan ehtinyt paikalle" Anne huokaisi.
"Mikset sä sitten jäänyt yksin sinne oopperaan?" Sofia ihmetteli.
"No ei huvittanut!" Anne kivahti ja asteli omaan huoneeseensa.

May ja Tom istuivat Tomin sängyllä ja tekivät läksyjä.
"May, eihän sulla varmasti oo mitään sen Joonaksen kaa?" Tom varmisti.
"Ei,ei! Kuinka monta kertaa se pitää sanoa?"
"Sori... Mä oon vaan kauheen mustasukkanen"
"Me ollaan Joonaksen kaa vaan kavereita" May töksäytti.
"Okei" Tom nyökkäsi.
"Oothan säkin Jenniferin kaa koulussa silloin tällöin" May sanoi.
"Joo, mut sä oot aina mukana" Tom sanoi.
"Saat sä olla Jenniferin kaa ihan vapaa-ajallakin" May tuhahti.
"Ehkei kuitenkaan huvita" Tom naurahti.
"Mä ainakin aion olla Joonaksen kaveri" May sanoi. "Eikä sulla oo siihen mitään sanomista"
"Ymmärsin jo. Ehkä munkin pitäis tutustuu siihen" Tom sanoi.
"Joo, se on mukavaa seuraa" May sanoi.
"Toivotaan niin. Kun mä en kauheen tylsässä seurassa jaksa olla..." Tom sanoi loppuosan lauseesta hiljaa.
"Sanoiksä jotain?" May kysyi.
"Een mitään" Tom hymyili. "Vaan että sä oot ihana"
May hymyili ja pörröti Tomin tukkaa.

Serena oli syömässä loistoillallista hotellin ravintolassa, kun Pena ja Olivia astelivat sisään. Serena piiloutui nopeasti pöydän alle.
"Onks täällä käyny tännäköstä naista?" Pena kysyi kassalta ja näytti Serenan kuvaa.
"Äsken oli, ei näytä olevan enää. Tossa pöydässä se istu" kassatäti sanoi ja osoitti yhtä pöydistä.
"Se siis on tässä hotellissa..." Olivia sanoi.
"Varmaan tässä huoneessakin. Serena,esiin sieltä pöydän alta!" Pena huudahti. Serena tuli esiin itsevarman näköisenä.
"Niin,Penaliini?"
"Mä tiesin että sä vainoat mua tässä kaupungissa!" Pena huudahti.
"Sua mä en nyt vaiv-" Serena aloitti mutta Pena keskeytti hänet.
"Suu kiini nainen! Sä oot pelkkä juonitteleva käärme, joka ei osaa päästää irti menneisyydestä! Oikea haukka!" Pena huusi.
"Pena..." Olivia yritti rauhoitella. Serena katsoi Penaa rauhallisena ja hiljaisena. Koko ravintolan väki oli kääntynyt seuraamaan tilannetta.
"Sä et kelpaa äidiksi, eikä kukaan varmasti ikinä halua sun kaltastas juonittelevaa p*skaa! Mä tilaan sulle nyt taksin, joka vie sut takas Tampereelle! Voit jäädäkkin sinne!"
Serena katsoi Penaa ilmeettömänä.
"Ei käy" Serena sitten sanoi.
"Sulta ei kysytty" Pena murahti.
"Multahan kysytään" Serena aloitti. "Mä nimittäin olen päättänyt muuttaa tänne Helsinkiin. Ihanaa että Niilo saa molemmat vanhemmat lähelleen!" Serena hymyili.
"Sä et voi olla tosissas" Pena sanoi.
"Kyllä mä vaan oon. Ja nyt kun sä nolasit mut koko hotellin edessä, niin mä muutankin mahdollisiman lähelle sua" Serena hymyili.

Niko oli päässyt kotiin, ja hermoili Mikon kanssa kaikesta mahdollisesta, kuten siitä, että Emmistä ja Kallesta ei ollut kuulunut mitään. Silloin ovikello soi, ja Mikko meni avaamaan. Oven takana olivat Kalle ja Emmi.
"Ihana nähdä teit!" Niko huudahti ja halasi isäänsä ja siskoaan.
"Todellakin" Kalle sanoi. Emmi oli vieläkin järkyttyneen näköinen.
"Nyt ollaan turvallisesti kotona" Kalle hymyili. "Ja säkin oot näköjään kunnossa, Niko. Missä ihmeessä sä olit?"
"Yhden vanhan talon kellarissa jumissa. Mut isä, mul on asiaa sulle" Niko sanoi.
"No?" Kalle kysyi.
"Miks sä et kertonu sun salasuhteestas?"
Kalle istui nojatuolille hämmentyneenä.
"Sä tiedät"
"Joo. Elisa Niemeläinen kerto"
"Koska mä ajattelin että on parempi kun te ette tiedä. Sinikka on kuitenkin varattu" Kalle sanoi.
"Kyllä ois kiva, et me tiedettäis." Mikko sanoi.
"Mä ajattelin teidän parasta. Meillä on asiat niin sekaisin. Se Mikon leikkauskin on parin päivän päästä" Kalle sanoi.
"Niin muuten. Pitää valmistautua henkisesti"
"Kyllä sä pärjäät" hymyili Niko. "Ja isä, kyl mä ymmärän sua"

Jack koputti Masuloiden ovelle, ja aivan kuten hän toivoikin, Elisa tuli avaamaan.
"Moi Jack" Elisa hymyili.
"Moi Elisa" Jack sanoi. "Saanks mä tulla sisään?"
"Toki" Elisa hymyili.
"Miten sun iltas on sujunu?"
"Tosi hyvin" Elisa hymyili.
"Voisko se mennä vielä paremmin? Onks sulla vastaus mulle valmiina?"
"Mähän sanoin jo et ehkä joskus myöhemmin. Ja sä lupasit odottaa" Elisa huokaisi.

Kun Pena oli jo lähtenyt, meni Olivia koputtamaan Serenan hotellihuoneen ovelle. Nainen tuli avaamaan.
"No?" Serena töksäytti.
"Mä tulin vaan pyytämään anteeks Penan puolesta... Se sano sulle tosi rumasti" Olivia sanoi.
"Sä siis näköjään juokset Penan asioilla ja sen perässä joka hetki" Serena sanoi ja meni pakkailemaan tavaroitaan oven luota. Myös Olivia tuli sisään.
"En. Mutta säkään ansaitse sellaista. Vaikka aika tyhmästi teit" Olivia huomautti.
"Kyllä mä tiedän mitä mä olen tehnyt" Serena hymähti.
"Mutta mäkin toivon että sä lähdet takaisin Tampereella. Mä tahdon olla Penan kanssa rauhassa"
Silloin Serena kääntyi Oliviaa kohti raivoissaan.
"Ai että sä nyt olet heti omimassa sitä itsellesi?"
"En. Mut Penan ja sun juttu on ollu jo kauan ohi" Olivia sanoi.
"Paras on vielä edessä" Serena kuiskasi.
"Mitä sä tarkoitat? Jätä Pena ja mut rauhaan!" Olivia huudahti.
"Se, että Pena tulee vihaamaan sua loppu-ikäsi. Heti kun suunitelma toteutuu" Serena sanoi.
"Mitä sä juonit?" Olivia kysyi. Serena istui sängylle ja katsoi Oliviaa silmiin.
"Ja se, että sä väität Penan ja mun jutun olevan ohi, niin siihen mä voin todeta että sä et tiedä kaikkea" Serena sanoi.
"Sä oot jo kerran valehellut Penan menneisyydestä" Olivia sanoi.
"Tää ei ole valhe. Valehteleminen ois jo turhaa" Serena sanoi ja aloitti kertomaan.

Pari vuotta sitten, Serenan ja Penan häissä:
Serena seisoi alttarilla Pena vierellään.
"Sä oot niin kaunis että mä pyörryn kohta" Pena hymyili.
"Aijaa" Serena naurahti. "Ja sä olet maailman komein"
"Tahdotko sinä, Pena Hannes Masula ottaa Serena Anniina Lepolahden vaimoksesi, ja rakastaa häntä elämän hyvinä ja huonoina hetkinä?" pappi kysyi.
"Tahdon"
"Tahdotko sinä,Serena Anniina Lepolahti ottaa Pena Hannes Masulan mieheksesi,ja rakastaa häntä elämän hyvinä ja huonoina hetkinä?" pappi kysyi.
"Tahdon" Serena ja suuteli Penaa ennenkuin pappi edes antoi luvan.
Myöhemmin kun Serena ja Pena olivat tanssimassa, Penan omatunto alkoi kolkuttaa.
"Serena,mun täytyy myöntää sulle yks asia" Pena sanoi hiljaa.
"Mikä,Penaliini?" Serena kysyi.
"Mulla oli toinen nainen kun me seurusteltiin. Sori..." Pena sanoi hiljaa. Serena irrotautui Penasta.
"Ja sä kerroit vasta nyt kun me ollaan naimisissa? Jos mä oisin tiennyt, mä oisin perunut häät" Serena huudahti.
"Mutta mä olin sillon humalassa, ja me oltiin riidelty. Ja nyt mä rakastan sua" Pena sanoi ja kietoi kätensä Serenan ympärille.

"Mitä sit kävi?" Olivia kysyi.
"Uskotko sä mua?" Serena kysyi ilmeettömänä.
"Jotenkin kyllä" Olivia sanoi.
"Pena ja mä saatiin lopulta sovittua. Koska mä annoin Penalle anteeksi. Sä pikkuneiti et niin ois voinut tehdä" Serena naurahti Olivian koolle.
"Oisin!" Olivia huudahti.
"Mä en ainakaan usko sua" Serena naurahti pilkallisesti.
"Ootko sä ikinä tavannu tätä Penan toista naista? Ja tiedätkö sä mikä sen nimi on?" Olivia kysyi.
"Se asuu nykyään ulkomailla. Mä näin sen yhden kerran, ja silloin löin sitä" Serena kertoi. "Ja sen nimi Eveliina Kujala"
"Mä meen nyt Penan luo" Olivia sanoi.
"Mene" Serena tiuskaisi.

Laila oli järjestelemässä asioita Tenhomiinuksessa, ja hyräili samalla.
"Viisi h*moa,istui aidalla,silivatiseilaa silivatiseilaa,yhden Laila potkas pois"
Silloin ovi kävi.
"Moi. Onks tää vaatekauppa?" Eveliina Kujala kysyi.
"Etkö nää sitä omilla silmilläsi?" tiuskasi Laila.
"Mä olen juuri tullut ulkomailta. Suomeen riittää totuttelemista" Eveliina hymyili.
JATKUU ENSI OSASSA

 

31.SALUUNAN AVAJAISET

Serena katseli itseään peilistä.
"Mähän olen kaunis ja viehättävä... Miten Pena tahtoo mielummin jonkun kotkan kun mua?" Serena huokaisi.

Olivia tuli kotiin, ja huomasi Aadan leipovan lettuja.
"Ihanan kotoisaa" Olivia hymyili siskolleen.
"Kivaa että säkin olet pirteä" Aada hymyili ja heitti lettuja ilmaan paistinpannulla.
"Oikeastaan en ole hirveän pirteä, koitan vaan esittää" Olivia puuskahti.
"Mut sähän oot nyt Penan kaa ja kaikkee" Aada ihmetteli.
"Sen ex-vaimo laittaa kapuloita rattaisiin. Nyt se oli taas valehdellut jotain Penasta, ja mä tyhmänä menin lankaan" Olivia huokaisi.
"Se Serena vaikuttaa aika erikoiselta tapaukselta" Aada sanoi.
"No älä. Ensin vakoilee ja juonii miehensä pään menoks, ja sit suuttuu kun jää kiinni. Voiko ärsyttävämpää akka ollakkaan?" Olivia huokaisi.
"Kai sä sanoit sille suorat sanat?" Aada kysyi. Niin hän olisi itse tietysti tehnyt, pippurinen kun oli.
"En mä uskaltanut, en mä kuitenkaan haluu sitä loukata" Olivia sanoi.
"Pitää sanoo vaan suoraan mitä ajattelee" Aada neuvoi ja toi letut pöytään.
"Se on usein epäkohteliasta" Olivia vastasi ja tuli pöytään.
"No voi se tietty olla niinkin. Me ollaan niin erillaisia persoonia. Mullakin on omat huoleni Valintatuvan kanssa, mä joudun myymään sen" Aada huokaisi.
"Ai koska Elisa ei oo enää projektissa mukana?" Olivia kysyi.
"Just niin" Aada nyökkäsi.
"Se on tosi harmi. Tuutko sä muuten tänään Saluuna Afroditen avajaisiin?" Olivia kysyi.
"Totta kai. Se vois piristää" Aada hymyili.

Ilta tuli pian, ja uudistunut Pizzeeria Lime eli nykyinen Saluuna Afrodite järjesti avajaiset, joihin kaikki olivat tervetulleita.
Ensimmäisenä tuli likaisissa ja repaleisissa vaatteisa liikkuva Mari. Pena katsoi huonoon suuntaan mennyttä naista vähän pitempään, mikä häiritsi Maria.
"Mitä hittoa sä tuijotat?! Joo, mä tiedän, mä olen sun mielestä juoppo pummi! Niinhän ne kaikki luulee! Parempi vaan jos mua ei olisi syntynyt!"
"Sori, mä en tarkoittanut pahaa" Pena sanoi.
"Mä otan yhden kaljan" Mari tuhahti ja meni istumaan pöytään.
"Olivia, yks kalja!" Pena huikkasi. Olivia meni hakemaan kaljaa, ja toi sen pian Marille.
"Toivottavasti tänne tulee muitakin miehiä,kuin toi nuori kloppi" Mari sanoi ja osoitti Penaa.
Olivia vain nyökkäsi, ja meni takahuoneen puolelle.
Serena tuli sisään.
"Mitä sä täällä teet?" Pena kysyi heti.
"Tulin juhlimaan tätä sun uudistunutta mörskääks" Serena hymyili.
"Serena, miks sä oot menny kertomaan Olivialle Eveliinasta?" Pena kuiskasi.
"Eiköhän Olivialla ole ihan oikeus tietää" Serena naurahti.
"Se on ikivanha juttu. Onneks mä sain vakuutettuu sen siitä, että sä valehtelet" Pena sihahti.
"Sittenhän sä itse valehtelit" Serena sanoi, ja käveli Penan ohi sisään saluunaan. Hän istahti pöytään.
"Sano sille pikkukotkalles että hakee mulle talon parasta konjakkia" Serena hymyili.
"Täällä ei oo ketään kotkaa" Pena sanoi, mutta pyysi Oliviaa kuitenkin hakemaan konjakin. Olivia toi konjakin Serenalle ilman hymynhäivääkään.
"Äläkä enää sit yritä valehella mulle mitään Penasta" Olivia sihahti.
"Se ei ollut valhe. Taitaa kuule Pena valehella sul-" Serena sanoi mutta hänen lauseensa keskeytyi, kun Eveliina astui ovesta sisään.
"Serena Masula!" naurahti Eveliina ja tuli Serenan pöydän luo.
"Kuka toi on?" Olivia kysyi heti.
"Penan toinen nainen meidän seurustelun aikana, se Eveliina" Serena sanoi hiljaa.

Illan edetessä Saluuna Afrodite sai lisää vieraita.
Niko ja Tom tulivat sisään, samoin hetken kulttua Nurmisten perhe.
Mari litki jo vaikka kuinka monetta kaljaansa.
"Sulle ei sitten enää tarjoilla" Pena sanoi Marille. "Muuta kuin vettä"
"Sun sisko ja isä on siis ihan kunnossa?" Tom kysyi Nikolta.
"Joo, ja Mikolla on pian se tärkeä leikkaus" Niko sanoi Tomille.
"Sitä varmaan jännittää" Tom sanoi.
"Arvaa vaan" Niko hymähti. "Viini" hän huikkasi Olivialle.
"Täällä ei tarjoilla ala-ikäsille" Olivia huikkasi takaisin Serenan ja Eveliinan luota.
"Sori kun mä luulin sun valehtelevan,Serena" Olivia sanoi Serenalle.
"Miks sä oot tullut ulkomailta tänne?" tiukkasi Serena Eveliinalta.
"Suomi on musta aina ollut ihana maa. Ja kun mä olen syntynytkin täällä, halusin mä palata juurilleni" Eveliina sanoi.
"Palaa juurillesi jossain muualla!" Serena huudahti. Pena katseli aina välillä hermostuneena naisten suuntaan.
"Sä et voi käskeä mua pois täältä" Eveliina sanoi ääni aivan rauhallisena.
"Sä lähdet. Sulla on kolme päivää aikaa" Serena sanoi ja nousi ylös.
"Mä synnyin Helsingissä, ja aion Helsingissä pysyä." Eveliina hymähti.
"Mä sanoin että sä oot täällä max kolme päivää!" Serena huudahti.
"Kissatappelu näköjään tulossa" Niko totesi. Hän oli vieläkin hieman vihainen kun ei ollut saanut viiniä.
Serena iski lasinsa hajalle pöytään, ja mulkoili Eveliinaa.
"Serena ja Eveliina, älkää nyt alottako mun uudessa saluunassa"
"Älä sä puutu tähän" Olivia tiuskaisi Penalle.
"Sano tolle että lähtee" Serena vaati Penalta.
"Mun puolesta te molemmat voisitte lähteä" Pena sanoi Serenalle ja Eveliinalle.
Serena katsoi Penaa uskomatta korviaan.
"Sä et määräile mua. Mä oon tullut jäädäkseni" hän sanoi.

Vähän myöhemmin Jenniferkin asteli sisään saluunan. Hän oli laittanut runsaasti kajaalia, ja hänellä oli taas punainen minihame.
"Autas mua saamaan kalja" Niko huikkasi Jenniferille. Tyttö käveli suoraan tiskille, ja katsoi sinne mennyttä työntekijää suoraan silmiin.
"Moi. Mä ottaisin yhden kaljan. Ei,kaksi" Jennifer korjasi.
"Sä näytät aika nuorelta" työntekijä sanoi.
"Kiitos. Harvoin tälläisiä kehuja saa" Jennifer sanoi iloisesti.
"Mä tarkoitin että ilman todisteita täysi-ikäisyydestä mä en voi myydä sulle"
"Totta kai mulla on paperit mukana" Jennifer sanoi ja alkoi kaivelemaan laukkuaan. Hetken kulttua hän nosti katsettaan.
"Valitettavasti ne jäi kotiin"
"Sähän oot ala-ikänen" Jenniferin luo tullut Pena sanoi.
"Kiitos taas aivan hirveästi" Jennifer tuhahti ja meni istumaan Nikon syliin. Niko yllätyi mutta halasi Jenniferiä,joka halasi takaisin.
"Etkö sä oo ihastunu Mikkoon?" Niko rypisti otsaansa.
"Se ei oo nyt oleellinen asia" Jennifer hymyili ja painoi suudelman Nikon suulle. Niko naurahti.
"Ei ookkaan"
Simo tuli sisään mustaan pukeutuneena, hän oli jopa peittänyt kasvonsa mustalla hupulla. Elisa istui vähän kauempana. Huomatessaan Simon, jota hän ei siis tunnistanut, meni hän Simon luo.
"Moi mysteerimies" Elisa kuiskasi. Simo nyökkäsi.
"Tiedätkö sä, että mä tykkään mysteerimiehistä?" Elisa kysyi flirttaavaan sävyyn. Hän oli humalassa.

Aada joi valkoviiniä Afroditen pimeässä nurkkapöydässä, kun hän huomasi Elisan flirttailevan tummalle hahmolle. Aada naurahti kylmästi, kyllä sitä nyt oltiin pirteitä.
Kun Serena käveli pöydän ohi, pysäytti Aada hänet kädellään.
"Oletko sä Serena Masula?" Aada kysyi.
"Kyllä olen. Mitä siitä?" Serena kysyi.
"Mä olen Olivian sisko,Aada"
"Jaa,pikkukotkan sisko" Serena tuhahti.
"Mä en hyväksy että sä haukut mun siskoa tohon tapaan. Voisitko sä pyytää siltä anteeksi, ja häipyä kaupungista? Kukaan ei haluu sua tänne Helsinkiin" Aada sanoi.
"Mä en pyydä pikkukotkilta anteeksi. Ja sitä paitsi, musta tulee tän kaupungin vakituinen asukas. Mä etsin parhaillani asuntoa"
"Serena,miksi sä edes haluat olla täällä? Täällähän on Pena, senkö takia? Pena ja Olivia kuuluu yhteen, etkä sä saa tulla siihen väliin"
"Mä pelastin Olivian sen naistennielijän kynsistä. Penalla oli suhde ennen meidän häitä kun me seurusteltiin. Ton naisen kanssa" Serena osoitti Eveliinaa.
"Jotenkin vaikee uskoo Penasta" Aada sanoi epäilevästi.
"Kannataisi vaan uskoa. Mulla kato ei oo tapana valehdella" Serena sanoi sellaiseen äänensävyyn, kuin olisi puhunut nelivuotiaalle vauvalle.
"Joo joo, voisitkos sä nyt mennä siitä häiritsemästä!" Aada ärähti. Serena naurahti ja käveli Aadan ohi.

Simo yritti paeta, kun Elisa kietoi käsiään hänen ympärilleen. Nainen ei vieläkään tunnistanut entistä poikaystäväänsä.
"Pikku suudelma vois piristää..." Elisa örvelsi umpihumalassa.
"Sori...Mä seurustelen!" Simo keksi.
"Sun äänes on jotenkin tutun kuulonen... En nyt vaan keksi mistä..." Elisa sanoi hiljaa.
"Mä en nyt todellakaan voi viettää aikaa sun kanssas, mun tyttö-ystävä tulee kohta" Simo selitti.
"Eihän se pientä hauskanpitoo voi sulta kieltää" Elisa naurahti. "Kuka se ees on?"
"Emilia Korkeavuori" Simo heitti nimen hatusta.
"Mun matalalle rakkauden vuorelle on paljon helpompi päästä kun sen Emilian korkealle vuorelle" Elisa keksi.
"Toi oli harvinaisen huono läppä" Simo sanoi ja perääntyi. Elisa seurasi perässä.
Silloin Mari tuli Elisan ja Simon luo, ja katsoi huputettua Simoa arvioiden.
"Oletkohan sä suunilleen mun ikäinen?" Mari kysyi humalassa.
"Ota huppu pois!" Elisa vaati.
"Aivan niin, huppu vaan pois" Mari naurahti. "Sä saatat olla hyvinkin komea"
Simon mielestä tilanne oli hyvin ahdistava. Hänen äitinsä ja exänsä flirttailivat hänelle kilpaa.

Anne söi perheensä kanssa pizzoja, kun hän huomasi jonkun astuvan sisään. Samin.
Anne lähti vaivihkaa pöydästä Samin luo, ja työnsi miehen ulos saluunasta mennen itse samalla pimeälle pihalle.
"Tiesitkö sä että me ollaan täällä?" Anne kysyi.
"En. Mutta mukava yllätys" Sami hymyili.
"Älä lirkuta siinä. Mä olen varma että sä tiesit. Eikö me sovittu että sä et saa lapsia tavata!" Anne kivahti. He eivät huomanneet oven raosta kuuntelevaa Sofiaa.
"Mulla on oikeus selittään niille" Sami vaati.
"Sun takias Sofia kärsii yliherkkyydestä! Sen ei todellakaan tarvitse tavata sua!" Anne kirkaisi.
"Älä huuda, sisälle kuuluu" Sami hyssytteli.
"Mä kuulin jo kaiken"
Sofia tuli myös pihalle, ja katsoi vain äitiään.
"S-sofia,mä voin selittää" Anne sanoi.
"Ei tarvitse. Mä tiedän että sä tapasit ton sillon oopperassa. Mä olin varma siitä heti kun huomasin sun olevan ihmeen vaisu. Tää sitten vahvisti mun epäilykset"
"Sofia, sä olet kasvanut" Sami sanoi ja meni lähemmäs Sofiaa.
"Pysy kaukana musta" Sofia sähähti. Sami perääntyi.
"Mun olisi pitänyt kertoa teille" Anne sanoi pahoitellen.
"Sä ajattelit meidän parasta" Sofia arvasi.
"Niin. Isänne oli niin väkivaltanen teitä kohtaan" Anne sanoi.
"Mä haluaisin tavata myös Joonaksen ja Saran" Sami sanoi.
"Et saa" Anne sanoi. "Oli jo liikaa, että sä tapasit Sofiankin"
Sami laski katseensa, ja lähti pois.

Serena joi saluunan baaritiskillä viiniä, ja kuuli Aadan ja Olivian keskustelun.
"Ikävää et sä et löydä ketään toiseks omistajaks" Olivia sanoi Aadalle.
"Joo,taitaa olla Valintatuvan lorun loppu" Aada huokaisi.
"Harmi. Se oli ihana pikkukauppa"
"Siis etsitkö sä toista omistajaa sun kaupalles?" Serena kysyi kiinnostuneena.
"Etsin" Aada nyökkäsi ja alkoi sitten taas puhumaan aiheesta Olivian kanssa.
"Et etsi enää" Serena sanoi.
"Älä nyt jaksa" Aada tuhahti.
"Siis että musta tulee sun kaupan toinen omistaja"
"Hei,sä asut hotellissa. Onks sulla varaa?" Aada kysyi.
"Mä asun hotellissa vaan, koska alun alkujaan mä tulin tänne vaan viikoks. Mutta mä aion jäädä, ja mulla on kyllä varaa ostaa osuuteni"
"En mä nyt tiedä" Aada sanoi kun Olivia viesti ilmeellään ettei hän saisi ottaa Serenaa.
"Meistä tulis loistavia liikekumppanneita. Ajattele nyt" Serena sanoi.
"Me tuskin tunnettaan toisiamme" Aada sanoi.
"Niinpä. Se oliskin loistava keino tutustua"
"Mikä olis sun tarjous?" Aada kysyi. Serena kirjoitti sen lapulle, ja ojensi lapun Aadalle.
"Toi on kyl aika hyvä" Aada sanoi.
"Ootko sä varma että Serenaan voi luottaa?" Olivia kysyi.
"Kuule Olivia,Aadan kaltainen järkevä nainen osaa kyllä pitää liike- ja muun mailman asiat erossa toisistaan" Serena hymyili.
"Mulle voisi sopiakkin" Aada sanoi. Olivia katsoi siskoaan uskomatta korviaan.
JATKUU ENSI OSASSA